Posté 27 octobre 2007, 21:32
J'adore !!!!
La Tite Bonne (Courrier Cauchois du 29.11.1997)
J'savons bié qu'à c't'heu, no dit pus "la bonne" bié hazard qu'ch'est pus poli, pus amitieux d'caôser de " personne de cofiance" ou de " responsabe eud maison" ou bié de " bras dret des maîtres"... Pache que faut vos die qu'aôtefais, à queuques esseptions près, la tite bonne, tertous i teumbaient su l'dos à coeu d'jornèye:
" Mélie!... Oyou qu'est muchè l'pot-au-fû pou z'hommes à midi?
- Justeine!...La vaiselle est-i finie?
- Augusteine!... La mé coche a-t-i mâquè?
- Mélie!... Qui vos attadez pou bal'yer la maison?"
Les paurs mônantes avaient à peïne eul temps de s'torcher la figu, est por cha qu'd'auqueunes a chentaient l'mal lavè.
Pis l'histouère est vieuille, j'ons gardè sans méchancetè, "la Tite Bonne".
Eul gas Arnesse Bricout, d'Hautot le Vatois, allait tout dret su ches quarante ans. Aveuc l'héritâge d'ses pé et mé qu'avaient soufflè leu bougie à six mouès d'écart, i f'sait valer la plache. I gangnait bié. Faut die itou qu'ch'était pin un caleux, i r'bouquait jamais su l'ouvrage. Est bêïte, mais i s'était jamais maïè.
Avait-i eu pue d'prende eune borgeouèse trop maîtriale qui l'érait fé torner en bourrique? Ou avait-i eu pue d'la...chose? Pis pét-ête des éfants à v'ni?... Cha que j'sais, était un vieux garchon bié fort, honnêïte, pis biau gâs pa d'sus l'marchè.
Un jou, i s'dit comme cha:
" Por qui qu'j'érions pin eune tite bonne au ieu de m'fé mouï tout seu?"
I mit eune annonche dans "l'Abeille Cauchoise":
" Trâche Tite Bonne bié affâbe, vingt-chinq, trente ans, propre, courageuse, bonne cuisinié, sachant t'ni maison, s'adrécher au jorna qui f'ra la commission."
Huit jours passés, emprès avé débattu l'prix, les coditions, nourrie, logèye, blanchie, Phrasie entrait au sarvice eud maîte Arnesse. No peut die qui l'avait trouvè la perle rare. Sept heus d'matin à l'horloge: déjeunè servi, maison prope, tite bonne gracieuse, bié couèffèye. Midi sonnant, soupe, frichti, besson su la tâbe. Eul soué, du pareil au mêïme, à quart moins d'huit heus, soupe, omelette, camembert, foutinette. Sitôt débarrassè, l'jorna, la pipe.
Hureux qui l'tait, l'Arnesse!
Un mouès passè, Phrasie riochait pus, eul soué, a r'gaâdait les mouques au plafond, a s'occupait d'san rabistoquage. Arnesse s'n'était bié aperchu.
" Qui qu'vos éez, Phrasie?... Vos êtes là comme un p'tit pouchin qui s'creuve, y a-t-i queuqu'chose qui va pin?
- Cha va note maîte, mais à la sortie d'la messe, l'aôte jou, j'ons entendu mes copines plachèyes comme mè, a disaient qu'leu patron leu payait l'cinéma l'dimanche.
- Ah bon! Est cha qui vous tribouille, Phrasie? J'allons arranger cha, j'irons dimanche à Yvetot, Place des Belges, Cheu Charlotte, al est bié aimâbe, j'érons les meilleux plaches, j'crais qu'a passe "Eternel retour, aveu Jean Marais."
La s'maine s'passe, Phrasie f'sait oco sa joe.
" Qui qu'vos marganez oco? vos y avez étè au cinéma, qui qu'vos éez oco?
- Cha va, note maîte, mais les copines, leu patron leux paye eul théâtre.
- Si y a qu'cha! Qui r'pond Arnesse, j'irons au restaurant, pis au théâtre à Rouen. Cha vos va-t-i?"
Quinze jous passent, la Phrasie r'avait la têïte eud guingo. A çu coup-là, Arnesse s'dit en li-mêïme:
" J'veux pas perde ma tite bonne, mais j'crais qu'a n'en veut un ptieu d'trop."
" Qui qu'vos mijotez oco, Phrasie?
- Rien note maîte, rien, mais j'allons au cinéma, au théâtre, tout l'monde est bié habillè, poponnè, y a qu'mè qu'est en loque.
- Ecoutez-mè, Phrasie, j'vos aïme bié, j'veux vos garder, j'allons aller cheu Brédier, vos aj'tez eune garde-robe, pis emprès, j'veux vous vaie au travail."
Un mouès s'passe, Phrasie était oco ratornèye.
" Mais qui qu'vos éez oco?
- J'ons rien, note maîte, sauf que mes copines, a gangnent pus qu'mè, leu patron leux font eune tite rente tous les mouès pou placher.
- Phrasie, là, j'crais qu'vos y allez fort!... Chent francs au mouès, pas un sou d'pus. A c't'heu, m'quémandez pus rien, sinon, la barrié est ouverte! Nom de d'là!
- Vous fâchez pin, note maîte, j'ons pus mè qu'eune affé à vos d'mander, vos éez du coeu? Mè itou!... Aussite, j'm'ennuie toute seule, j'vivons comme des ours, no vèye parsonne, j'vôdrais m'maïer!"
Alors là, Arnesse frôla l'embolie.
" Qui qu'vos m'dites? Vos maïer?... Est-i qu'vos éez queuqu'un en vue?
- Bié sûr que non, pis qu'euj vivons quasiment comme des moines."
Arnesse qui t'nait à cha Phrasie i répond:
" Sitôt cha, j'ons trent-neuf annèyes, pis vous trente et eune, volez-vous d'mè? Comme cha j'vas avé la paix.
- J'voulons bié d'note maîte, mais faudra itou qu'no fache un p'tit poulot."
L'paur Arnesse i l'tait tout équilbourdi, i n'en créyait pin ses o'eilles. Eune annèye emprès, eune belle tite Justeine fit s'n'apparition. Touas mouès s'passent, la jeune maïèye était blanche comme un aillot, al avait pus d'vésouille.
Arnesse qui véyait l'coup arriver, i prit les d'vants:
" Qui qu't'as oco! Hein? T'es arrivèye comme tite bonne cheu mè, t'as eté au cinéma, au théâtre, cheu l'merchand d'loques, t'as des rentes, t'es ma femme, t'as eune bézote, mais qui qu'tu veux oco?"
Phrasie, aveuc un grand souri, en l'amignonnant, pis passant les bras autou du cô, l'bécotant tout partout, i réponit:
" Cha qu'euj vôdrais, à c't'heu?... M'en vas t'eul die, man Arnesse, fadrait qu'tu m'trouves eune tite bonne..."